Business in Małopolska

Centrum Business in Małopolska to wyjątkowa w skali Polski inicjatywa, której celem jest usprawnienie obsługi inwestora i eksportera oraz promocja gospodarcza regionu.

Centrum Business in Małopolska tworzą: samorząd regionalny – Województwo Małopolskie, instytucja rozwoju regionalnego – Małopolska Agencja Rozwoju Regionalnego S.A. i jedna z najważniejszych instytucji wspierających bezpośrednie inwestycje zagraniczne – Krakowski Park Technologiczny Sp. z o.o.

Eksperci w dziedzinie obsługi procesów inwestycyjnych, wdrażania projektów w zakresie rozwoju przedsiębiorczości oraz prowadzenia działań marketingowych na rynku krajowym oraz rynkach międzynarodowych realizują przedsięwzięcia ukierunkowane na wzmacnianie potencjału gospodarczego małopolskich firm i podnoszenie ich konkurencyjności.

Zobacz więcej

Zapraszamy do zapoznania się z katalogiem dostępnych form wsparcia działalności eksportowej.

Karta Eksportera

Przesłanie wypełnionej Karty Eksportera umożliwia BEZPŁATNE korzystanie z usług proeksportowych, które Małopolskie Centrum Obsługi Inwestora i Eksportera, działające w strukturze Centrum Business in Małopolska (CeBiM), świadczy mikro, małym i średnim przedsiębiorstwom z terenu województwa małopolskiego.

Po wypełnieniu i odesłaniu Karty Eksportera będziecie Państwo mogli otrzymywać od nas bezpłatnie dane teleadresowe potencjalnych partnerów ze wskazanych przez Państwa krajów i rynków z międzynarodowej bazy Kompass, informacje o bezpłatnych szkoleniach eksportowych, a także o organizowanych przez nas stoiskach na zagranicznych targach branżowych (oferujemy m.in. bezpłatną powierzchnię wystawienniczą dla małopolskich MŚP na wspólnym stoisku Małopolski), zagranicznych misjach gospodarczych (przyjazdowych i wyjazdowych), szkoleniach eksportowych, konferencjach itp.

Formularz zgłoszeniowy Karty Eksportera znajduje się TUTAJ

 

Możliwości eksportowe artykułów rolno-spożywczych

Zapraszamy do regularnego odwiedzania strony Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi, gdzie na bieżąco aktualizowane są informacje o zapotrzebowaniu na  artykuły rolno-spożywcze z poszczególnych krajów oraz organizacji międzynarodowych. Szczegółowe informacje dostępne są TUTAJ.

Handel zagraniczny. Możliwości zakupu produktów rolno-spożywczych w Polsce – nowa zakładka na stronie internetowej MRiRW

MRiRW stworzyło nową zakładkę:
➡️ Handel zagraniczny. Możliwości zakupu produktów rolno-spożywczych w Polsce.
Zakładka dostępna pod linkiem:
➡️ https://bit.ly/34xqjEN

✔️Zgłoszenia organizacji branżowych, które zainteresowane są zamieszczeniem kontaktu do ich biur celem udzielania informacji o możliwościach eksportowych zrzeszonych w nich podmiotów rolnych, przetwórstwa lub handlu prosimy o przesyłanie na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

✔️Zgłoszenie powinno zawierać informacje w języku polskim i angielskim:
-nazwę organizacji, adres, kontakt telefoniczny, fax, e-mail;
-adres strony internetowej organizacji;
-zakres produktowy oferty (treść maks. 200 znaków).

Tworzymy nową zakładkę na stronie internetowej #MRiRW, aby ułatwić międzynarodowe kontakty biznesowe i wesprzeć polską branżę rolno-spożywczą w poszukiwaniu odbiorców na rynkach zagranicznych.

‼️Będzie tam lista organizacji branżowych. Przyślij nam zgłoszenie: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript..

‼️Szczegóły w komunikacie #MRiRW ➡️ https://bit.ly/2VhEb1J

✅ Zgłoszenia organizacji branżowych, które są zainteresowane zamieszczeniem kontaktu do ich biur na stronie internetowej MRiRW, w celu udzielania informacji o możliwościach eksportowych zrzeszonych w nich podmiotów rolnych, przetwórstwa lub handlu prosimy o przesyłanie na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript..

✅ Zgłoszenie powinno zawierać informacje w języku polskim i angielskim:
- nazwę organizacji, adres, kontakt telefoniczny, fax, e-mail;
- adres strony internetowej organizacji;
- zakres produktowy oferty (treść maks. 200 znaków).

Źródło: https://www.govserv.org/PL/Warsaw/116182911821409/Agencja-Restrukturyzacji-i-Modernizacji-Rolnictwa

 

Baza ofert EEN - Partnership Opportunities Database

Jeśli poszukują Państwo zagranicznych partnerów biznesowych i technologicznych, np. podwykonawców czy dystrybutorów, zachęcamy do skorzytania z bazy ofert współpracy, prowadzonej przez ośrodek Enterprise Europe Network przy PARP w ramach Centrum Rozwoju MŚP.

Tzw. POD (Partnership Opportunities Database) jest bazą międzynarodowych ofert współpracy, prowadzoną w języku angielskim przez Komisję Europejską za pośrednictwem sieci Enterprise Europe Network. Baza zawiera profile firm z przeszło 60 krajów, w których działają ośrodki Sieci.

Przedsiębiorcy poszukujący partnerów biznesowych mają możliwość nawiązania kontaktów m.in. z zagranicznymi producentami, dystrybutorami, przedstawicielami handlowymi i podwykonawcami. Baza zawiera również oferty technologiczne. Umożliwia m. in. poszukiwanie partnera do współpracy w zakresie transferu technologii (np. sprzedaż / zakup nowoczesnych maszyn i urządzeń, licencje), wiedzy (know-how) oraz R&D (np. prace badawcze oraz wdrożeniowe nad nowymi technologiami / produktami).

Zobacz przykładowe oferty firm zagranicznych.

Zobacz success stories firm, które już skorzystały z usług Enterprise Europe Network.

Przedsiębiorcy mają możliwość utworzenia swojego własnego profilu, który będzie dystrybuowany wśród firm z krajów wskazanych podczas zgłoszenia przy użyciu baz danych ośrodków Enterprise Europe Network, izb i stowarzyszeń gospodarczych, publikacji, biuletynów, stron internetowych itp. W tym celu należy przesłać wypełniony formularz zgłoszeniowy do właściwego terytorialnie dla danego przedsiębiorcy ośrodka Sieci.

Dzięki wyszukiwarce przedsiębiorca może odszukać oferty współpracy skierowane do wszystkich państw będących w Sieci (część z nich nie dotyczy Polski). Aby wyszukać ogłoszenia skierowane do firm polskich w polu Client requested należy wybrać Poland. Dodatkowo narzędzie oferuje możliwość wysłania zapytania dotyczącego interesującej oferty. W przypadku nawiązania za pośrednictwem POD relacji biznesowej z partnerem zagranicznym, właściwy ośrodek Enterprise Europe Network zwróci się do przedsiębiorcy o udostępnienie informacji na temat tej relacji obejmujących nazwę firmy – partnera, przedmiot współpracy oraz zrealizowane do tej pory działania. Informacje powyższe pozyskiwane są wyłącznie dla celów monitorowania i oceny efektywności działalności Sieci i nie będą ujawniane żadnym podmiotom trzecim, z wyjątkiem Agencji Wykonawczej ds. Małych i Średnich Przedsiębiorstw (EASME) w ramach sprawozdawczości z realizacji projektu Enterprise Europe Network. 

Kontakt do małopolskiego ośrodka Enterprise Europe Network:

Centrum Transferu Technologii Politechnika Krakowska

ul. Warszawska 24, 31-155 Kraków

tel. (12) 628 28 45 lub (12) 628 20 45

e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

www.transfer.edu.pl

Izba Przemysłowo-Handlowa w Krakowie

ul. Floriańska 3, 31-019 Kraków

tel. (12) 428 92 54 lub (12) 428 92 55

e-mail: een(at)iph.krakow.pl

www.iph.krakow.pl

Dodatkowe pytania prosimy przesyłać na adres Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Strona źródłowa: https://www.een.org.pl/een/baza

 

MSZ uruchomił specjalną angielskojęzyczną platformę "Anti-COVID Offer by Polish Business", na której polskie firmy mogą oferować produkty i usługi związane z koronawirusem 

Na portalu MSZ uruchomiona została specjalna podstrona pod nazwą „Anti-COVID Offer by Polish Business” (https://www.gov.pl/web/diplomacy/anti-covid-offer-by-polish-business).

Są w niej zamieszczane i sukcesywnie uzupełniane informacje o produktach i rozwiązaniach oferowanych przez polskich przedsiębiorców i naukowców, które mogą się okazać pomocne w zmaganiach z pandemią COVID-19.

W związku z tym zachęcamy do informowania Krajową Izbę Gospodarczą o innych rozwiązaniach i produktach, które również mogłyby się tam znaleźć.

Prosimy o przesyłanie informacji mailowo: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.; Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Źródło: KIG

 

KUKE: Nowe ubezpieczenia eksportu do krajów UE i OECD na czas kryzysu

KUKE GAP EX i KUKE GAP EX+ to nazwy nowych ubezpieczeń wprowadzonych przez Korporację Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych (KUKE).

 

Są to instrumenty z gwarancją Skarbu Państwa przygotowane na czas kryzysu. W ich ramach polscy eksporterzy mogą ubezpieczyć w KUKE należności handlowe przy sprzedaży na rynki Unii Europejskiej i wybranych krajów OECD pomimo wzrostu ryzyka i ograniczenia ochrony przez innych ubezpieczycieli.

KUKE GAP EX i KUKE GAP EX+ pozwalają ubezpieczyć eksport do krajów Unii Europejskiej oraz dziewięciu państw należących do OECD, m.in. Wielkiej Brytanii, Stanów Zjednoczonych, Kanady i Japonii.

Przedsiębiorcy muszą nieustannie troszczyć się o płynność, bo w obecnych warunkach nawet niewielkie jej zachwianie grozi szybką upadłością z powodu braku możliwości znalezienia finansowania. Dlatego tak bardzo liczy się pewność zapłaty za każdą zrealizowaną dostawę. Biorąc pod uwagę, że większość sprzedaży do krajów najwyżej rozwiniętych odbywa się z odroczonym terminem płatności, konieczne jest ubezpieczenie spływu tych należności. I to niezależnie od tego, czy z zagranicznym kontrahentem współpraca trwa od dawna, czy została właśnie nawiązana. Dziś sytuacja jest tak niepewna, że kondycja finansowa odbiorcy może się pogorszyć w mgnieniu oka. Niestety może się też okazać, że firma ubezpieczeniowa, z której usług dotąd eksporter korzystał, uzna jego kontrahenta za zbyt ryzykownego i anuluje bądź znacznie ograniczy przyznane na niego limity. Takie sytuacje, szczególnie w okresie kryzysu, są typowe, ponieważ ubezpieczyciele także ostrożniej podchodzą do poszczególnych firm i branż. W tej sytuacji z pomocą przychodzi KUKE, oferując dwa ubezpieczenia z gwarancją Skarbu Państwa, obejmujące 35 krajów, do których trafia prawie 90% polskiego eksportu – mówi Janusz Władyczak, prezes KUKE.

KUKE GAP EX jest produktem przeznaczonym dla firm, które mając umowę ubezpieczenia należności, chcą zwiększyć sprzedaż eksportową. Z kolei z KUKE GAP EX+ mogą skorzystać te przedsiębiorstwa, którym ubezpieczyciel odmówił przyznania limitu bądź zamknął go dla zagranicznych odbiorców. Ubezpieczenie obejmuje należności od kontrahentów ze wszystkich państw członkowskich Unii Europejskiej (z wyjątkiem Polski) oraz Australii, Islandii, Japonii, Kanady, Norwegii, Nowej Zelandii, Stanów Zjednoczonych, Szwajcarii i Wielkiej Brytanii. KUKE GAP EX+ gwarantuje szeroki zakres ochrony, pokrywając m.in. ryzyko handlowe, polityczne, siły wyższej, w tym pandemii, oraz braku płatności przez kontrahenta publicznego. Oba instrumenty będą dostępne w ofercie KUKE co najmniej do końca tego roku.

Jest to stworzone na czas kryzysu rozwiązanie z gwarancją Skarbu Państwa. Wcześniej w handlu z krajami Unii Europejskiej i OECD zakazywano stosowania państwowego wsparcia, ponieważ dostępne były ubezpieczenia na zasadach rynkowych. Jednak w obliczu tak głębokiej recesji i w obawie, że ubezpieczyciele komercyjni ograniczą wsparcie dla przedsiębiorstw Komisja Europejska zezwoliła na odejście od tej zasady do końca tego roku. Zachęcamy polskich eksporterów do skorzystania z nowej oferty KUKE dla zwiększenia bezpieczeństwa prowadzonej działalności. Ubezpieczenie może posłużyć też jako zabezpieczenie faktoringu lub kredytu obrotowego, poprawiając znacząco płynność. Ponadto zaoferowanie odroczonej płatności w najtrudniejszym momencie kryzysu to praktycznie gwarancja, że odbiorca doceni to i będzie chętniej współpracował również w dobrych czasach – podkreśla Janusz Władyczak.

KUKE nie wymaga cyklicznych zgłoszeń obrotów, a pozostałe formalności zostały ograniczone do minimum. Zawarcie umowy i zarządzanie nią będzie odbywać się w formie elektronicznej. Ocena ryzyka kontrahenta w trakcie realizacji umowy sprzedaży jest bezpłatna. Składka naliczana jest miesięcznie od kwoty przyznanego limitu kredytowego i dla KUKE GAP EX wynosi 2% w skali roku, a dla KUKE GAP EX+ 4%.

Wartość limitu kredytowego KUKE GAP EX dla kontrahenta w ramach jednej polisy nie może przekraczać wysokości limitu przyznanego przez podstawowego ubezpieczyciela, ale nie więcej niż 5 mln zł. W KUKE GAP EX+ maksymalna wysokość limitu wynosi 500 tys. zł.

Źródło: https://gu.com.pl/produkty-ubezpieczeniowe/kuke-nowe-ubezpieczenia-eksportu-do-krajow-ue-i-oecd-na-czas-kryzysu/

 

 

KUKE rozszerza do 100% zakres ochrony ubezpieczeniowej dla projektów eksportowych o charakterze inwestycyjnym

W odpowiedzi na znaczne pogorszenie się sytuacji w handlu międzynarodowym i rosnące w wielu krajach ryzyko recesji w konsekwencji globalnej pandemii koronawirusa KUKE rozszerza do 100 proc. zakres ochrony ubezpieczeniowej dla projektów eksportowych o charakterze inwestycyjnym.

Co najmniej do końca bieżącego roku KUKE zdejmie z barków polskich eksporterów i banków finansujących albo refinansujących ich transakcje całe ryzyko handlowe i polityczne, oferując zakres pokrycia ubezpieczeniowego do 100 proc. dla obu tych ryzyk. Dotyczy to wszystkich nowych transakcji z okresem spłaty kredytu dwóch i więcej lat. Rozwiązanie to dostępne jest w KUKE już dzisiaj.

Głównym celem rozszerzenia ochrony jest wsparcie banków w dalszym finansowaniu projektów eksportowych polskich przedsiębiorstw. KUKE przejmie całość ryzyka transakcyjnego, dzięki czemu banki nie będą musiały tworzyć rezerw na pokrycie ewentualnych strat wynikających z braku płatności przez zagranicznego odbiorcy. Dotychczasową praktyką było zabezpieczenie przez KUKE do 90-95 proc. wartości projektu eksportowego. Kontrakty te często mają wartość wielu milionów euro, co wymusza tworzenie znacznych rezerw, a w przypadku konieczności zapłacenia udziału własnego w szkodzie powoduje powstanie odczuwalnych strat dla eksportera bądź banku.

Projekty eksportowe o charakterze inwestycyjnym w portfelu KUKE to głównie usługi budowlane wykonywane „pod klucz”, dostawy maszyn lub linii technologicznych, środków transportu oraz szeroko rozumiany przemysł stoczniowy. Pozyskanie zamówień w tych branżach jest ściśle powiązane z uzyskaniem bankowego finansowania, które w okresie narastającej niepewności w globalnej gospodarce będzie ulegało znacznemu ograniczeniu. 

Strona źródłowa

 

 

Power up your Business in Małopolska 2

Projekt „Power up your Business in Małopolska 2” to oferta dla małych i średnich przedsiębiorców z Małopolski oraz dla potencjalnych inwestorów zewnętrznych. Zapraszamy małopolskich przedsiębiorców, reprezentujących sektor MSP oraz zainteresowanych eksportem swoich produktów i usług na zagraniczne rynki do udziału w wydarzeniach zagranicznych i krajowych

Więcej

Okres realizacji: marzec 2019 – luty 2022
Lider projektu: MARR S.A.
Partnerzy: Województwo Małopolskie i Krakowski Park Technologiczny
Źródło finansowania: Regionalny Program Operacyjny 2014-2020, Działanie 3.3.

 

 

Wykorzystanie karnetów ATA w trakcie pandemii COVID-19: Japonia

Japońskie służby celne zadecydowały o podjęciu następujących środków w celu przyznania „większych ułatwień” w związku ze skutkami pandemii COVID-19:

  • Japońskie służby celne będą akceptować „karnet zastępczy”, który pozwala na przedłużenie okresu ważności oryginalnego karnetu, o ile można będzie udowodnić, że niewywiezienie towarów w terminie było spowodowane przez pandemię COVID-19.
  • Jeżeli posiadacz karnetu lub jego przedstawiciel nie są w stanie przedłożyć oryginału „karnetu zastępczego” z powodu ograniczeń w transporcie, japońskie służby celne zaakceptują oryginał karnetu ATA, którego termin ważności wygasa wraz z kopią karnetu zastępczego – z zastrzeżeniem, że dotyczy to jedynie sytuacji, gdy brak ponownego wywozu towarów w okresie ważności karnetu jest spowodowany pandemią COVID-19.

W przypadku gdy towary są przewożone przez pasażerów jako bagaż podręczny, japońskie służby celne zaakceptują oryginalny karnet ATA, jeśli pasażer okaże wraz z nim kopię zastępczego karnetu, np. w formie zdjęcia lub skanu.

Uwaga ważne:

Japońskie służby celne zastrzegają sobie prawo skontaktowania się z zrzeszeniem wydającym karnety ATA (tzn. Krajową Izbą Gospodarczą) w celu potwierdzenia czy karnet zastępczy został faktycznie wydany i przedłożona kopia jest autentyczna.

Zobacz także: 

Wykorzystanie karnetów ATA w trakcie pandemii COVID-19: Norwegia, Bośnia i Hercegowina

Wykorzystanie karnetów ATA w trakcie pandemii COVID-19: Chiny, Szwajcaria, Izrael, Serbia

Źródło: https://kig.pl/wykorzystanie-karnetow-ata-w-trakcie-pandemii-covid-19-japonia/

 

Wykorzystanie karnetów ATA w trakcie pandemii COVID-19: Chiny, Szwajcaria, Izrael, Serbia

Światowa Organizacja Ceł (WCO) we współpracy z Międzynarodową Izbą Handlową (ICC) podjęła kroki celem wypracowania jednolitych procedur ułatwiających wykorzystania karnetu ATA w sytuacji rozprzestrzeniania się wirusa COVID-19 i wynikających z tego powodu opóźnień w powrotnym wywozie towarów.

Należy zwrócić uwagę, że – chociaż WCO wydało ogólne zalecenia zachęcające krajowe administracje celne do zapewnienia ułatwień dla bezcłowego powrotnego wywozu towarów – ostateczne decyzje odnośnie rozwiązań w tym zakresie będą podejmowane na poziomie krajowych administracji celnych.

Uwaga: Jeżeli posiadacze karnetów ATA nie dokonali terminowego powrotnego wywozu towarów z powodu pandemii COVID-19, wówczas przypadki te będą analizowane indywidualnie. Ostateczna decyzja o bezcłowym uregulowaniu karnetu ATA może zostać podjęta jedynie przez organy celne kraju czasowego przywozu. W celu uniknięcia potencjalnych roszczeń należy zgromadzić jak najwięcej dokumentów (np. karnet zastępczy, alternatywne dowody powrotnego wywozu, rządowe powiadomienie o zamknięciu granic, anulowanie/zmianę rezerwacji biletów lotniczych, przedłużenie rezerwacji hotelu itp.).

Poniżej zamieszczamy zalecenia dotyczące postępowania w zaistniałej sytuacji, które do tej pory otrzymaliśmy z poszczególnych krajów. Informacje te będą na bieżąco aktualizowane.

CHINY

Scenariusz 1: Karnet jest nadal ważny, ale ostateczna data powrotnego wywozu wyznaczona przez chińskie służby celne wkrótce wygaśnie.

  • Posiadacze powinni skontaktować się z właściwym urzędem celnym (w większości przypadków jest to urząd celny przywozu, natomiast w przypadku karnetów, w których otwarto procedurę tranzytu, jest to urząd celny przeznaczenia) w celu złożenia wniosku o przedłużenie ostatecznej daty powrotnego wywozu z wykorzystaniem oryginalnego karnetu ATA. Jeśli nie jest możliwe stawiennictwo w urzędzie celnym ze względu na COVID-19, należy złożyć wniosek o przedłużenie za pośrednictwem chińskiej strony celnej (tutaj).

Scenariusz 2: Ważność karnetu wkrótce wygaśnie, posiadacze karnetów powinni:

  • Krok 1: skontaktować się ze stowarzyszeniem wydającym – Krajową Izbą Gospodarczą w celu złożenia wniosku o zastępczy karnet, aby najpierw przedłużyć jego ważność.
  • Krok 2: skontaktować się z właściwym urzędem celnym w większości przypadków jest to urząd celny przywozu, natomiast w przypadku karnetów, w których otwarto procedurę tranzytu, jest to urząd celny przeznaczenia), aby złożyć wniosek o przedłużenie ostatecznej daty powrotnego wywozu z wykorzystaniem karnetu zastępczego. Jeśli nie jest możliwe stawiennictwo w urzędzie celnym ze względu na COVID-19, należy złożyć wniosek o przedłużenie za pośrednictwem chińskiej strony celnej.

Scenariusz 3: W przypadku krajów, w których nie są wydawane karnety zastępcze, aby poradzić sobie z potencjalnym opóźnieniem spowodowanym wpływem COVID-19, chińskie służby celne zgadzają się na udzielenie większego ułatwienia, jedynie w wyjątkowych przypadkach, poprzez przyjęcie listu gwarancyjnego wydanego przez Zrzeszenie Gwarantujące w kraju wystawienia karnetu ATA, w celu przedłużenia okresu jego ważności na kolejne maksymalnie 6 miesięcy. W ten sposób przedłużany jest również okres gwarancji i okres roszczeń, zatem Zrzeszenie Gwarantujące w kraju wydania karnetu musi upewnić się, że zabezpieczenie złożone przez posiadacza (o ile zostało pobrane), również zostanie przedłużone przed wydaniem takiego listu gwarancyjnego. Zalecane są następujące kroki:

  • Krok 1: posiadacz kontaktuje się ze stowarzyszeniem wydającym, aby zgłosić swój przypadek i poprosić o pomoc.
  • Krok 2: Jeśli nie istnieje możliwość wydania karnetu zastępczego, Zrzeszenie Wydające ustala z Zrzeszeniem Gwarantującym, czy list gwarancyjny może zostać wystawiony na zasadzie wyjątku.
  • Krok 3: jeśli Zrzeszenie Gwarantujące wyrazi zgodę, wyśle ​​list gwarancyjny oraz dane adresowe reprezentanta posiadacza w Chinach (w przypadku wysyłki oryginalnej kopii listu potwierdzającego) do chińskiej NGA (Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.) i kopii do Sekretariatu ICC ATA (Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.). Wiadomość e-mail zawierająca list musi zostać wysłana przez menedżera działu karnetów ATA za pośrednictwem Zrzeszenia Gwarantującego, z użyciem oficjalnego adresu e-mail do obsługi roszczeń.
  • Krok 4: Po otrzymaniu wniosku chińskie Zrzeszenie Gwarantujące przesyła na e-mail wnioskującego Zrzeszenia Gwarantującego z kopią do Sekretariatu ICC ATA, zeskanowaną kopię listu w wersji chińskiej wydanej dla chińskich organów celnych wraz z numerem do śledzenia przesyłki z oryginalnym listem.
  • Krok 5: Posiadacz lub jego reprezentant kontaktują się następnie z właściwym urzędem celnym (w większości przypadków jest to urząd celny przywozu, natomiast w przypadku karnetów, w których otwarto procedurę tranzytu, jest to urząd celny przeznaczenia), aby złożyć wniosek o przedłużenie ostatecznego termin powrotnego wywozu z wykorzystaniem oryginalnego karnetu ATA wraz z oryginalnym listem w wersji chińskiej. Jeśli nie jest możliwe stawiennictwo w urzędzie celnym ze względu na COVID-19, należy złożyć wniosek o przedłużenie za pośrednictwem chińskiej strony celnej.

Scenariusz 4: W przypadku niewykorzystania żadnej z powyższych możliwości przedłużenia terminu, mogą powstawać roszczenie, które będą analizowane indywidualnie dla każdego przypadku. Wszyscy posiadacze powinni zgromadzić tak dużo dokumentacji (np. informację o zamknięciu granic, blokadzie, anulowaniu / zmianie rezerwacji biletów lotniczych, przedłużeniu rezerwacji hotelu itp.), jak tylko to jest możliwe dla potwierdzenia zaistniałej sytuacji.

IZRAEL 

Zgodnie z sugestiami Światowej Organizacji Ceł, izraelskie służby celne zgodziły się zaoferować posiadaczom karnetu większe ułatwienia:

W przypadku towarów czasowo przywiezionych do Izraela na podstawie karnetów ATA, w których data wyznaczona na powrotny wywóz oraz okres ich ważności przypadają między 1 stycznia 2020 r. a 1 czerwca 2020 r., to terminy powrotnego wywozu są automatycznie przedłużane do 1 lipca 2020. Nie ma potrzeby wydawania karnetu zastępczego ani ubiegania się o przedłużenie terminu na wywóz. Nowy termin został zaktualizowany w administracyjnym systemie celnym Izraela.

SERBIA

Administracja celna Republiki Serbii, w celu ułatwienia procedur związanych z wykorzystaniem karnetu ATA, będzie akceptować zastępcze karnety ATA przesyłane drogą elektroniczną przez zrzeszenie gwarantujące kraju wydania karnetu ATA (w przypadku karnetów wydanych na terenie Polski jest to Krajowa Izba Gospodarcza) oraz serbskie zrzeszenie gwarantujące.

Ponadto przepisy krajowe sformułowane w Dekrecie o stosowaniu terminów w postępowaniu administracyjnym w stanie wyjątkowym („Dziennik Urzędowy Republiki Serbii”, nr 41/20 i 43/20), przewidują, że terminy dotyczące podejmowania działań administracyjnych, zakończenia postępowania administracyjnego i podjęcia decyzji w sprawie przedłożonych środków prawnych, które wygasają w czasie trwania stanu wyjątkowego, uważa się za wygasłe 30 dni po ustaniu stanu wyjątkowego.

W praktyce oznacza to, że okresy ważności karnetów ATA, czasowy przywóz i wywóz, powrotny przywóz i powrotny wywóz są przedłużane o 30 dni po ustaniu stanu wyjątkowego.

 SZWAJCARIA

W obecnej sytuacji związanej z Covid-19 szwajcarska administracja celna sugeruje posiadaczom karnetów ATA stosowanie karnetów zastępczych. Przy czym podkreśla, iż fizyczna obecność posiadacza lub jego upoważnionego przedstawiciela w urzędzie celnym nie jest wymagana. W celu dopełnienia formalności karnety zastępcze można przesyłać do organów celnych pocztą lub przesyłką kurierską.

Odpowiednie procedury, terminy itp. dotyczące stosowania karnetów ATA są określone w konwencjach stambulskiej i ATA i mają zastosowanie do wszystkich umawiających się stron. Austriacka Federalna Administracja Celna FCA nie jest w stanie jednostronnie podjąć decyzji o odstąpieniu od tych procedur i / lub, w szczególności, od wymaganych prawnie terminów.

Z punktu widzenia FCA należy przestrzegać obowiązujących formalności, w szczególności biorąc pod uwagę, że obrót towarami nadal przebiega bez zmian.

W przypadku braku wystarczającej ilości czasu na uzyskanie zastępczego karnetu ATA wymaganego do przedłużenia terminu odprawy czasowej, posiadacz karnetu musi zgłosić ten fakt do odpowiednich organów celnych w jakiejś formie w okresie ważności pierwotnego karnetu ATA. Strona szwajcarska podkreśla, że posiadacze karnetów nie mogą po prostu czekać i liczyć na dobrą wolę władz.

Ramy prawne nadal obowiązują. Niepodjęcie stosownych działań będzie skutkować powstaniem długu celnego z tytułu opłat przywozowych ze względu na przekroczenie terminu ważności karnetu ATA. W sprawach związanych z procedurą zastępowania karnetów ATA należy kontaktować się z:

Federal Customs Administration
Zollinspektorat Kreuzlingen Dienstabteilung St. Gallen
Oberstrasse 222,
9014 St. Gallen, Switzerland

Źródło: https://kig.pl/wykorzystanie-karnetow-ata-w-trakcie-pandemii-covid-19-chiny-szwajcaria-izrael-serbia/

 

Wykorzystanie karnetów ATA w trakcie pandemii COVID-19: Norwegia, Bośnia i Hercegowina

Światowa Organizacja Ceł (WCO) we współpracy z Międzynarodową Izbą Handlową (ICC) podjęła kroki celem wypracowania jednolitych procedur ułatwiających wykorzystania karnetu ATA w sytuacji rozprzestrzeniania się wirusa COVID-19 i wynikających z tego powodu opóźnień w powrotnym wywozie towarów.

Należy zwrócić uwagę, że – chociaż WCO wydało ogólne zalecenia zachęcające krajowe administracje celne do zapewnienia ułatwień dla bezcłowego powrotnego wywozu towarów – ostateczne decyzje odnośnie rozwiązań w tym zakresie będą podejmowane na poziomie krajowych administracji celnych.

Uwaga: Jeżeli posiadacze karnetów ATA nie dokonali terminowego powrotnego wywozu towarów z powodu pandemii COVID-19, wówczas przypadki te będą analizowane indywidualnie. Ostateczna decyzja o bezcłowym uregulowaniu karnetu ATA może zostać podjęta jedynie przez organy celne kraju czasowego przywozu. W celu uniknięcia potencjalnych roszczeń należy zgromadzić jak najwięcej dokumentów (np. karnet zastępczy, alternatywne dowody powrotnego wywozu, rządowe powiadomienie o zamknięciu granic, anulowanie/zmianę rezerwacji biletów lotniczych, przedłużenie rezerwacji hotelu itp.).

Poniżej zamieszczamy zalecenia dotyczące postępowania w zaistniałej sytuacji, które do tej pory otrzymaliśmy z poszczególnych krajów. Informacje te będą na bieżąco aktualizowane.

BOŚNIA I HERCEGOWINA

Jeżeli towary czasowo wprowadzone do Bośni i Hercegowiny na podstawie karnetu ATA nie mogą zostać ponownie wywiezione w ramach jego ważności, bośniackie władze celne będą akceptować karnety zastępcze. Zastępczy karnet ATA należy przedłożyć w urzędzie celnym, poprzez który towar został wwieziony na obszar Bośni i Hercegowiny.

Jeśli karnet jest nadal ważny, ale nie jest możliwy powrotny wywóz towarów w terminie wyznaczonym przez urzędy celne Bośni i Hercegowiny (a termin ten wkrótce wygasa), posiadacz karnetu powinien skontaktować się z właściwym urzędem celnym (urzędem celnym wprowadzenia), celem złożenia wniosku o przedłużenie ostatecznej daty powrotnego wywozu. We wniosku posiadacz karnetu musi wyjaśnić przyczyny, dla których towary nie mogą zostać powrotnie wywiezione w wyznaczonym terminie, oraz przedstawić odpowiednie dowody, jeżeli takie istnieją. Wniosek należy złożyć przed upływem terminu wyznaczonego na powrotny wywóz.

Tylko w wyjątkowych przypadkach, jeżeli posiadacz nie może stawić się w urzędzie celnym z powodu COVID-19, wniosek o przedłużenie terminu powrotnego wywozu (poprzez użycie zastępczego karnetu ATA lub w przypadku, gdy data upływu ważności karnetu ATA przekracza datę ustaloną dla powrotnego wywozu towarów) można przesłać pocztą elektroniczną wraz z dokumentami potwierdzającymi objęcie posiadacza karnetu izolacją lub kwarantanną. Podczas powrotnego wywozu towarów złożony uprzednio wniosek oraz karnet ATA (oryginały) należy przedłożyć we właściwym urzędzie celnym.

Ewentualne roszczenia dotyczące karnetów ATA będą rozpatrywane indywidualnie. Posiadacze karnetów ATA powinni przechowywać wszystkie dokumenty, które mogą uzasadniać przekroczenie terminu wyznaczonego na wywóz (stosowny dokument rządowy nakazujący kwarantannę, izolację itp.).

NORWEGIA

Norweska Administracja Celna podjęła następującą decyzję dotyczącą postępowania z karnetami ATA, których termin ważności wkrótce wygasa, a z powodu środków nadzwyczajnych podjętych przez rząd norweski od 12 marca 2020 r. nie jest możliwy terminowy powrotny wywóz towarów nimi objętych:

  • przed upływem ważności karnetu ATA jego posiadacz może wystąpić do swojego zrzeszenia wydającego (w Polsce: do Krajowej Izby Gospodarczej) z wnioskiem o wydanie karnetu zastępczego, którego termin ważności nie przekroczy jednego roku od daty wydania. Aby karnet zastępczy był ważny, należy go przedłożyć wraz z oryginalnym karnetem ATA organom celnym kraju czasowego wywozu oraz urzędowi celnemu, w którym został przedstawiony do odprawy czasowej lub do urzędu celnego w mieście/regionie, w którym znajdują się towary, (tzn. po uzyskaniu karnetu zastępczego w Krajowej Izbie Gospodarczej należy zgłosić się z karnetem, którego termin ważności upływa i z karnetem zastępczym najpierw do polskiego urzędu celnego, a następnie po uzyskaniu stosownych adnotacji celnych w obu karnetach należy je przedłożyć w norweskim urzędzie celnym, na granicy lub w miejscu użytkowania towaru)
  • w przypadku, kiedy nie jest możliwe wystawienie karnetu zastępczego w wyznaczonym terminie w oparciu o standardowe procedury, możliwe będzie zwrócenie się do norweskich urzędów celnych o przedłużenie terminu powrotnego wywozu, nawet po upływie ważności karnetu. Termin ten może zostać przedłużony jednorazowo o miesiąc – wyłącznie w celu zrealizowania powrotnego wywozu.

W sytuacji wygaśnięcia terminu ważności karnetu ATA jego posiadacz może zwrócić się do Izby Handlowej w Oslo z wnioskiem o zezwolenie na poterminowy powrotny wywóz, wyjaśniając, że opóźnienie jest spowodowane obecną sytuacją epidemiczną.

We wniosku należy podać następujące dane:

  • numer karnetu ATA
  • nazwa posiadacza
  • data ważności
  • nazwa urzędu celnego, w którym należy dopełnić formalności.

Wniosek należy przesłać na następujący adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Źródło: https://kig.pl/17381-2/

 

 

Bezpłatna platforma Care & Industry together against CORONA łączy podmioty poszukujące rozwiązań i oferujące gotowe produkty i usługi związane ze zwalczaniem koronawirusa

Na świecie powstało wiele inicjatyw na rzecz walki z koronawirusem i wspierania tych, którzy ucierpieli w wyniku pandemii. Większość z nich ma charakter regionalny, choć wszyscy mierzymy się z tymi samymi wyzwaniami i szukamy rozwiązań, które mogą pomóc całemu sektorowi opieki zdrowotnej. Platforma Care & Industry together against CORONA umożliwia połączenie wysiłków zarówno podmiotów poszukujących rozwiązań, jak i tych, które mają już gotowy do wdrożenia produkt bądź usługę.

Główne cele:

  • Umożliwienie firmom i organizacjom nawiązania współpracy poprzez udział w wirtualnych spotkaniach na platformie,
  • Prezentacja ofert, pomysłów, poszukiwanych rozwiązań,
  • Wymiana wiedzy, doświadczeń.

Dla kogo?

Firmy, organizacje, ośrodki badawczo-rozwojowe, szpitale, uniwersytety, oferujące produkty, usługi i technologie w sektorach powiązanych z branżą medyczną i systemem opieki zdrowotnej.

Obszary tematyczne:

  • Diagnostyka (technologia biomedyczna / medyczna),
  • Dobra konsumpcyjne (zapobieganie / diagnostyka / leczenie / rehabilitacja),
  • Medycyna ratunkowa / sprzęt ratunkowy,
  • Sprzęt szpitalny i opiekuńczy,
  • Higiena, sterylizacja, dezynfekcja,
  • Technologia informacyjna,
  • Technologia komunikacyjna,
  • Intensywna medycyna, anestezjologia, oddychanie,
  • Technologia laboratoryjna,
  • Fizjoterapia,
  • Terapia i medycyna fizykalna,
  • Technologia gier,
  • Inne

Jak to działa?

  • Firmy zainteresowane rejestracją, wypełniają formularz zgłoszeniowy dostępny online na stronie internetowej platformy
  • Profile użytkowników dostępne są na stronie internetowej platformy. Lista nie jest ostateczna - nowe zgłoszenia mogą pojawiać się przez cały okres działania platformy.
  • Każdy uczestnik tworzy swój indywidualny harmonogram e-spotkań poprzez wysyłanie zaproszeń do wybranych użytkowników platformy i/lub akceptowanie zaproszeń otrzymanych. Uczestnicy wybierają w kalendarzu termin i planowaną godzinę wirtualnego spotkania.
  • Korzystanie z platformy jest nieodpłatne.
  • Platforma jest dostępna do 31 grudnia 2020 r.

Głównym organizatorem inicjatywy jest belgijski ośrodek sieci Enterprise Europe Network - Agentschap Innoveren & Ondernemen. PARP jest jej współorganizatorem.

Więcej informacji udziela Agnieszka Promianowska: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Strona źródłowa

 

Projekty i przetargi międzynarodowe na stronie MSZ

Ministerstwo Spraw Zagranicznych przygotowało na swoim portalu projekt w obszarze dyplomacji dla biznesu. Nowa zakładka dedykowana jest projektom i przetargom międzynarodowym.  

Dostępne informacje:

  • o szerokiej ofercie projektowej organizacji międzynarodowych i międzynarodowych instytucji finansowych,

  • istotne wskazówki dot. procedur przetargowych,

  • linki do publikacji na ten temat,

  • dane pomocne w nawiązywaniu kontaktu z instytucjami ogłaszającymi projekty i/lub przetargi.

Portal ma zachęcić przedsiębiorców do zainteresowania się bogatym rynkiem projektów i przetargów międzynarodowych. Warto wspomnieć, że sama tylko Organizacja Narodów Zjednoczonych na zakupy dóbr i usług przeznacza średnio ponad 18 mld USD rocznie.

MSZ, wykorzystując członkostwo Polski w organizacjach międzynarodowych, podejmuje działania na rzecz zwiększenia udziału polskich przedsiębiorstw w systemie ich przetargów i realizowanych projektów.

Zamówienia publiczne w organizacjach międzynarodowych to rynek o wartości kilkudziesięciu miliardów dolarów rocznie. Przetargi organizowane tylko przez samą ONZ mają wartość ok. 20 mld USD rocznie. Kolejną część stanowią projekty i zamówienia pozostałych organizacji (w tym OECD, WTO, Bank Światowy, EBOiR, czy AIIB). Z uwagi na szeroką paletę dziedzin, których dotyczą przetargi, miejsce w nich znaleźć mogą przedstawiciele praktycznie wszystkich branż polskiej gospodarki.

Do skutecznego aplikowania w przetargach i projektach finansowanych przez organizacje międzynarodowe niezbędne są:

  • zapoznanie się z procedurami przetargowymi organizacji międzynarodowej, z którą firma chciałaby współpracować – w szczególności chodzi o formalne wymogi, jakie są stawiane potencjalnym dostawcom/wykonawcom odnośnie do uczestnictwa w przetargach,

  • określenie swojego potencjału w ramach w/w kryteriów oraz porównanie go z minimalnymi progami wyznaczonymi przez zamawiającego – jeśli kryteria okażą się zbyt trudne do spełnienia dla jednej firmy, można rozważyć utworzenie konsorcjum,

  • zapoznanie się z zasadami i lokalnymi uwarunkowaniami prowadzenia działalności w kraju, gdzie projekt będzie realizowany,

  • świadomość, że realizacja projektów międzynarodowych może wymagać od wykonawcy stworzenia w kraju realizacji odpowiedniej infrastruktury.

MSZ we współpracy z podległymi mu placówkami zagranicznymi oferuje zainteresowanym przedsiębiorstwom dostęp do informacji o przetargach i zamówieniach. Niemniej jednak należy podkreślić, że Ministerstwo, jak również placówki nie pośredniczą w ogłaszanych konkursach ani nie mają wpływu na ich wyniki. Nasze zadania wypełniamy jedynie poprzez udostępnianie kontaktów, wskazywanie źródeł informacji oraz dobrych praktyk. W tym celu wydaliśmy (we współpracy z PARP) publikację pt. Zamówienia publiczne i projekty organizacji międzynarodowych – Przewodnik dla polskiego przedsiębiorcy, która jest dostępna na naszej stronie internetowej. Organizujemy szkolenia i seminaria dotyczące przetargów publicznych organizacji międzynarodowych.

Materiały

International Organizations & Entities participating in Warsaw Humanitarian Expo 2019, Projects and Procurement
International​_Organizations​_&​_Entities​_participating​_in​_Warsaw​_Humanitarian​_Expo​_2019,​_Projects​_and​_Procurement.pdf 3.70MB
Warsaw Procurement Forum 2019 - materiał pokonferencyjny. Praktyczny przewodnik dla biznesu Międzynarodowe projekty i zamówienia – droga do sukcesu
Warsaw​_Procurement​_Forum​_2019​_-​_materiał​_pokonferencyjny​_Praktyczny​_przewodnik​_dla​_biznesu​_Międzynarodowe​_projekty​_i​_zamówienia​_–​_droga​_do​_sukcesu.pdf 0.75MB
Zamówienia publiczne i projekty organizacji międzynarodowych. Przewodnik dla polskiego przedsiębiorcy
Zamówienia​_publiczne​_i​_projekty​_organizacji​_międzynarodowych​_Przewodnik​_dla​_polskiego​_przedsiębiorcy.pdf 4.05MB

Źródło: Strona źródłowa

 

 

Partnerzy

Małopolska Marr Krakowski Park Technologiczny