Firma Oknoplast, spod Krakowa, produkująca okna PVC, dodatki okienne, drzwi zewnętrzne, rolety i wyroby z aluminium, została jednym z pięciu laureatów Nagrody Prix du Meilleur Exportateur Polonais en France, za największą wartość eksportu z Polski na rynek francuski  w roku 2017.

W Paryżu z inicjatywy Ambasady RP we Francji przyznano nagrody wiodącym eksporterom z Polski, którzy działają nad Sekwaną. Współorganizatorem wydarzenia było Biuro Handlowe PAIH w Paryżu. Francja jest czwartym partnerem handlowym Polski.

 

Nagrody Prix du Meilleur Exportateur Polonais en France wręczono z inicjatywy Ambasady Polskiej we Francji. Powędrowały one do firm, które osiągnęły największą wartość eksportu na francuski rynek w 2017 roku. Wśród zwycięzców znaleźli się kolejno: KGHM Polska Miedź, stocznia Crist SA, Fabryka Mebli Forte SA oraz Oknoplast Sp. z o.o.

Dane GUS pokazują utrzymujący się wzrostowy trend w eksporcie do Francji. W 2017 r. wyniósł 11,6 mld euro względem 10,1 mld w 2016 roku. Grupę najlepiej sprzedających się towarów z Polski stanowiły rok temu pojazdy drogowe, urządzenie elektryczne oraz meble. Trend wzrostowy widać też obecnie. W pierwszych dziesięciu miesiącach 2018 roku wartość eksportu z Polski nad Loarę osiągnęła poziom 10,2 mld euro, co daje wynik lepszy niż za cały 2016 rok.

Francja znajduje się w grupie unijnych partnerów handlowych Polski z najszybszym tempem eksportu. W październiku sprzedaż do tego kraju wzrosła o 6,2 proc – dane GUS komentuje Monika Kamińska - Jablonka, szefowa biura handlowego Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu w Paryżu, które było współorganizatorem gali wręczenia nagród dla wiodących polskich eksporterów do Francji.

nagrodyFR_1_www

Nagrodzeni w konkursie Prix du Meilleur Exportateur Polonais en France 2017


Jak dodaje Kamińska – Jablonka tendencje w handlu na linii Polska i Francja rzutują na intensywne tempo pracy paryskiego biura PAIH. – Od początku 2018 roku obsłużyliśmy zapytania od ponad 520 firm z polskich, zainteresowanych przede wszystkim eksportem. Przekrój sektorowy jest bardzo szeroki. Widzimy najciekawsze perspektywy zwłaszcza dla firm z sektora budowlanego, spożywczego, IT oraz tzw „smart city”, czyli m.in. OZE lub rozwiązania związane z recyclingiem. Szefowa biura PAIH zwraca jednak uwagę na to, że rynek francuski, choć perspektywiczny, jest pełen wyzwań.

W teorii Francja jest krajem UE, gdzie warunki inwestycji, działalności i przepływu towarów są ułatwione dla wszystkich jej członków. W praktyce, firmy rozważające wejście do Francji muszą liczyć się z wysokimi podatkami, w tym sporymi kosztami obciążającymi pracodawcę, silną konkurencją i przywiązaniem do rodzimych produktów. Trzeba też nastawić się na konkurowanie innowacyjnością. Jednak przykład polskich liderów eksportu pokazuje, że bariery te skutecznie można pokonać – dodaje ekspertka PAIH.

Nagrody Prix du Meilleur Exportateur Polonais en France są przyznawane od czternastu lat. W tym roku wręczono je po patronatem Ministerstwa Przedsiębiorczości i Technologii.

nagrodyFR_2_www

Koncert zorganizowany przez biuro handlowe PAIH w Paryżu
wieńczący wydarzenie

Źródło: https://www.paih.gov.pl/20181211/liderzy_eksportu_do_francji_nagrodzeni

Partnerzy CeBiM

Małopolska Marr Krakowski Park Technologiczny Małopolskie parki przemysłowe