Kultura biznesowa
Co kraj to obyczaj. Różnice kulturowe mają szczególne znaczenie w międzynarodowych relacjach biznesowych. Wiedza na temat kultury biznesowej kraju, w którym prowadzisz interesy z pewnością zwiększy Twoje szanse w działalności eksportowej. Przyda się w szczególności na etapie rozpoznania rynku, dostosowania produktów i usług, rozmów negocjacyjnych, zawierania umów i nie tylko.
Informator ekonomiczny
Ministerstwo Spraw Zagranicznych na swojej stronie internetowej prowadzi Informator ekonomiczny o krajach i regionach na całym świecie. Jest to kompendium wiedzy o kilkudziesięciu państwach świata, w których polski biznes prowadzi interesy lub którymi jest potencjalnie zainteresowany. Informacje podzielone są na rozdziały obejmujące:
- wiadomości ogólne o kraju (regionie)
- system administracyjny
- gospodarkę
- dwustronną współpracę gospodarczą
- dostęp do rynku
- oraz przydatne kontakty i linki
Szczególnie przydatne mogą być rozdziały dotyczące wymiany handlowej i wzajemnych inwestycji, dwustronnych umów gospodarczych, współpracy regionalnej, samorządów gospodarczych, świadczenia usług i zatrudnienia obywateli polskich, nabywania i najmu nieruchomości oraz systemu zamówień publicznych i ochrony własności przemysłowej i intelektualnej.
Z uwagi na dynamiczne zmiany sytuacji gospodarczej w wielu państwach świata, uzupełniających informacji na temat wskaźników makroekonomicznych należy szukać także w innych źródłach, takich jak Eurostat, Bank Światowy, a także tych, wskazanych w części 6 Informatora.
texttextPrzejdź
Kultura biznesowa
Publikacja „Różnice kulturowe w międzynarodowych relacjach biznesowych” zawiera szereg informacji, wskazówek, porad i komentarzy dotyczących kontekstu kulturowego w międzynarodowych kontaktach biznesowych. Ma to szczególne znaczenie przy podejmowaniu aktywności gospodarczej na odległych kulturowo i obyczajowo rynkach pozaeuropejskich.
Opracowanie przygotowane przez Ministerstwo Spraw Zagranicznych stanowi istotne wsparcie we właściwym rozpoznawaniu uwarunkowań kulturowych, towarzyszących aktywności biznesowej za granicą.
texttextPrzejdź
Ciekawą pozycją jest także książka „Etykieta biznesu w kontaktach międzynarodowych. Przewodnik po krajach świata” autorstwa prof. dr hab. Jerzego Schroedera przygotowana na zlecenie Polskiej Izby Gospodarczej Importerów, Eksporterów i Kooperacji.
Opracowanie dostarcza wiedzy i informacji w zakresie analizy konkurencyjności na danym rynku i przygotowuje przedsiębiorców do kontaktów biznesowych pod kątem różnic kulturowych. Systematyzuje informacje takie jak:
- w jaki sposób przygotować się do negocjacji
- jak prowadzić rozmowę
- jak postępować w przypadku upominków
- czy i jakie prezenty wręczać
- na jakie tematy rozmawiać
- a jakich tematów absolutnie poruszać nie wolno