Azja, to największy rynek kosmetyków na świecie, który generuje blisko 38% przychodów ze światowej sprzedaży tych produktów.

18 stycznia 2022 roku Prezes PAIH Krzysztof Drynda i Członek Zarządu Grzegorz Słomkowski, Dyrektor generalna Polskiego Związku Przemysłu Kosmetycznego (Kosmetyczni.pl) Blanka Chmurzyńska-Brown oraz Przewodnicząca ASEAN Cosmetics Association (ACA) Pani Lee Pang podpisali Memorandum o współpracy pomiędzy organizacjami.

Azja to największy rynek kosmetyków na świecie, który generuje blisko 38% przychodów ze światowej sprzedaży tych produktów. Dlatego region państw ASEAN ma duże znaczenie dla polskiej branży kosmetycznej. Szacuje się, że w tym zamieszkałym przez blisko662 mln potencjalnych klientów obszarze rynek kosmetyków i produktów do higieny osobistej będzie rósł około 1,6 procent do 2023 roku.

PAIH od wielu lat aktywnie uczestniczy w działaniach na rzecz promocji i zwiększania świadomości zalet polskich kosmetyków na odległych rynkach azjatyckich. Między innymi poprzez udział i organizowanie konferencji i targów - mówi Prezes PAIH Krzysztof Drynda. Polskie produkty znają już klienci z Malezji, Singapuru, Wietnamu i Filipin. Wciąż jednak nie wykorzystujemy w pełni potencjału w ekspansji zagranicznej na rynki Azji Południowo-Wschodniej - dodaje.

W branży kosmetycznej państw ASEAN widoczne są nowe trendy. Zmiana stylu życia oraz wzrost dochodów społeczeństw Azji Południowo-Wschodniej wpływa na zmiany preferencji zakupowych. Na popularności zyskują marki niszowe, produkowane w sposób innowacyjny, kosmetyki do pielęgnacji skóry i włosów, segment produktów dla dzieci oraz kosmetyki ekologiczne bazujące na składnikach organicznych. Zmianom ulegają także preferencje zakupowe.

Obostrzenia związane z pandemią COVID-19 na światowych zmieniły kanał dystrybucji produktów kosmetycznych. Coraz częściej konsumenci decydują się na zakup produktów przez Internet, za pomocą międzynarodowych platform handlowych - mów członek zarządu PAIH Grzegorz Słomkowski. Ostatnie dwa lata przyczyniły się do upowszechnienia handlu elektronicznego w regionie Azji Południowo-Wschodniej. Czołowe marki kosmetyczne wykorzystały ten czas na intensywne działania i promocje w Internecie. Dlatego firmy kosmetyczne, które planują ekspansję na rynki ASEAN powinny zwrócić uwagę na coraz większe znaczenie kanału e-commerce.

Pandemia COVID-19 wpłynęła na ograniczenie sprzedaży kosmetyków w sklepach stacjonarnych. Sprzedaż wyrobów kosmetycznych zmalała o 4% w 2020 roku w porównaniu do 2019 r. Dlatego to w ekspansji zagranicznej dostrzega się szansę dla polskiej branży kosmetycznej. Jak pokazuje sukces Poland-ASEAN - Regional Cosmetics Forum zapotrzebowanie na polskie kosmetyki w regionie ASEAN jest znaczące.

Szczególne możliwości rozwoju polskiej branży kosmetycznej dostrzegamy w rosnącym zainteresowaniu produktami halal. Z jednej strony firmy z Polski są zainteresowane dogłębnym poznaniem regulacji tej kategorii produktów, z drugiej kraje takie jak Indonezja czy Malezja są nastawione na poszerzanie oferty kosmetyków w tym segmencie. Nie bez znaczenia jest także zaciekawienie państw regionu ASEAN tematyką regulacji prawnych, obowiązujących w Europie, na których opiera się produkcja kosmetyków. Unijne przepisy dotyczące tego sektora są benchmarkiem dla świata, a Polska na mapie Europy jest bardzo silnym graczem i wiarygodnym partnerem, który do tego świata może wprowadzić - mówi Pani Blanka Chmurzyńska-Brown, dyrektor generalna Polskiego Związku Przemysłu Kosmetycznego. Memorandum to dla nas ważny krok ku głębszej integracji rynków azjatyckiego i polskiego i biznesów w tych regionach. Jesteśmy ciekawi, co możemy sobie wzajemnie dać, jaką ekspertyzą się podzielić i jakie korzyści przyniesie nam ta współpraca w trudnym ekonomicznie okresie dla branży kosmetycznej - podsumowuje podpisanie Memorandum Pani Blanka Chmurzyńska-Brown.

Raport sektorowy: Sektor kosmetyczny w Azji Południowo-Wschodniej »

---

O Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu

Polska Agencja Inwestycji i Handlu (PAIH) jest instytucją doradczą wchodzącą w skład Grupy Polskiego Funduszu Rozwoju (PFR). To pierwszy punkt kontaktu dla eksporterów i inwestorów. Działa zarówno w Polsce, jak i poprzez sieć biur na całym świecie. Wzmacnia rozpoznawalność polskich marek na międzynarodowych rynkach, promuje rodzime produkty i usługi oraz rozwiązania technologiczne made in Poland. Agencja pomaga przedsiębiorcom w wyborze optymalnej ścieżki ekspansji za granicą. Wspiera również napływ bezpośrednich inwestycji zagranicznych do Polski oraz realizację polskich inwestycji w kraju. PAIH współpracuje z sektorem publicznym i partnerami regionalnymi, oferując m.in.: szkolenia, audyt i promocję nieruchomości inwestycyjnych, współpracę przy organizacji misji biznesowych oraz wsparcie komunikacyjne przy realizacji wspólnych projektów.

Źródło

 

Partnerzy

Małopolska Marr Krakowski Park Technologiczny