TA STRONA UŻYWA COOKIE. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce prywatności


Akceptuj

Promocja Małopolski w trakcie WorldFood 2016 w Kazachstanie

Promocja Małopolski w trakcie WorldFood 2016 w Kazachstanie

W dniach 2-4 listopada 2016 r. Województwo Małopolskie promowane było na targach spożywczych i branży okołospożywczej WorldFood 2016 w Ałmaty w Kazachstanie.

poleć znajomemu

Chciałbyś polecić komuś tę stronę?

Wpisz poniżej jego adres e-mail i poinformuj go o tym!

 
 
Chciałbym polecić Ci artykuł http://businessinmalopolska.pl/aktualnosci/promocja-maopolski-w-trakcie-worldfood-2016-w-kazachstanie

 

Targi WordFood Kazachstan 2016 obejmują cały rynek żywności  na który składa się 11 sekcji tematycznych: mięso i drób, ryby i owoce morza, mrożonki i dania gotowe, owoce i warzywa, słodycze i pieczywo, artykuły spożywcze i przekąski, konserwy, produkty tłuszczowe, nabiał, kawa herbata i napoje,  zdrowa żywność. Targi WorldFood odbywają się równolegle z targami WorldTech, WorldAgro, KazUpack. Są to największe targi w Kazachstanie i stały się głównym miejscem spotkań producentów Azji Środkowej.

W 2016 roku liczba wystawców wyniosła 465 z 36 państw, zaś odwiedzających: 5055.

 

Celem udziału w targach Word Food Kazachstan 2016 było dostarczenie kompleksowej informacji o ofercie Małopolski do osób odwiedzających targi. Przedstawiono prezentację małopolskiego potencjału gospodarczego, prezentację marki Małopolski na stoisku promocyjnym Małopolski oraz umożliwiono kontakt pomiędzy kazachskimi, a polskimi przedsiębiorcami.

Odbyto także spotkanie z pracownikami WPHiI w Wydziale Promocji Handlu i Inwestycji w Astanie z siedzibą w Ałmacie. Spotkanie dotyczyło m.in. kwestii gospodarczych i prawnych prowadzenia działalności w Kazachstanie, możliwości udzielania  pomocy przedsiębiorcom przez polską placówkę dyplomatyczną, perspektywy dla wymiany gospodarczej oraz bieżąca sytuacja poilytczna i problemy. Spotkanie przybliżyło realia gospodarczo-polityczne Kazachstanu oraz umożliwiło nawiązanie kontaktów z pracownikami Wydziału, którzy czynnie służyli pomocą w trakcie targów.

W dniu 2 listopada 2016 r. nastąpiło uroczyste otwarcie Targów przez prezydenta Ałmaty, który złożył wizytę na stoisku Małopolski. Odbyło się także „Polsko-Kazachstańskie Seminarium Biznesowe” Entrepreneurial opportunities of the entities of the food industry of Poland” dot. możliwości działalności polskich firm w Kazachstanie i udział w spotkaniach B2B.

W trakcie spotkań z polskimi przedsiębiorcami najczęściej poruszanymi tematami były kwestie wsparcia w rozeznaniu rynku kazachstańskiego oraz łączenia ze sprawdzonymi i przewidywalnymi partnerami kazachskimi. W trakcie spotkań z przedstawicielami firmy Vortumnus rozprawiano o zasadach prowadzenia biznesu spożywczego w Kazachstanie Firmom ATT Inox Drain oraz Vortumnus przekazano kontakty do osób z sieci handlowych działających w Kazachstanie, tj. ARZAN oraz MAKRO. Z kolei spotkania z firmami ATT Inox Drain z Krakowa oraz Deltafan z Brzeźnicy ukazały możliwości handlu materiałami aluminiowymi i metalowymi.

Odbyto szereg spotkań z kazachskimi przedsiębiorcami, którzy skupiali się zarówno na możliwościach eksportowych, jak i importowych. Rozmowy te ukazały skalę zapotrzebowania na produkty w szczególności z branży spożywczej, o czym przekonywali przedstawiciele kazachstańskich firm Kato Garant, Rasuł Almaty, czy też BN Orda LLP. Stoisko Małopolski cieszyło się również sporym zainteresowaniem ze strony przedstawicieli branży spedycyjno-transportowej, m. in. firm Kreiis Asia, Lomer Point Bridge.

Podczas trwania targów na wyświetlaczu multimedialnym na stoisku Małopolski prezentowany był cyklicznie film promujący nasze województwo oraz ofertę firm z regionu oraz działania projektowe Centrum Business in Małopolska. W trakcie Targów informowano odwiedzających o możliwościach prowadzenia handlu z małopolskimi firmami. Zbierano oraz wymieniano kontakty biznesowe. Zamieszczono informacje o udziale w Targach na portalu społecznościowym Facebook oraz LinkedIn.

Udział w Targach World Food 2016 Kazachstan był przedsięwzięciem  owocnym, tak w zakresie promocji wizerunku gospodarczego jak i konkretnych kontaktów handlowych. Stoisko Małopolski było jedynym polskim stoiskiem regionalnym na targach, a ponieważ przyciągało estetyką i wyróżniało się na tle innych stoisk, stało się pewnego rodzaju reprezentacją Polski  - co zaznaczyło się w ilości osób nas odwiedzających i w oficjalnej wizycie delegacji VIP z Akimem (Prezydentem) miasta Ałmaty na czele.

Wśród rozmówców z Kazachstanu wiele osób odwoływało się do znajomości z Polską, z Polakami; z nie ukrywaną dumą przyznawało się do polskich korzeni, bardzo pozytywnie wypowiadało się o jakości produktów i usług  Made in Poland. Wydaje się, że może to być niezła podstawa do budowania relacji z Kazachstanem i wzmożonego prowadzenia wymiany handlowej.

Mimo promocji języka kazachskiego wciąż dominującym językiem porozumiewania się jest język rosyjski, którym Kazachowie mówią w każdym pokoleniu, co niezwykle ułatwia Polakom komunikację. Młodsze pokolenia dość sprawnie posługują się także językiem angielskim.

Dostrzegalny jest duży wpływ biznesu tureckiego w interesującej nas branży spożywczej. Wiele towarów jest sprowadzanych z tego właśnie kraju, lub z krajów europejskich, ale za pośrednictwem tureckich firm, co także można brać pod uwagę planując eksport do krajów Azji Centralnej.

Ciekawych wniosków na dostarcza opracowanie z wypełnionych w trakcie targów stu jeden ankiet z pytaniami dotyczącymi Polski, Małopolski oraz Krakowa. Wynika z nich, że Małopolska jest słabo rozpoznawalna (tylko 25 osób wskazujących), zaś Kraków jest rozpoznawalny przez znaczącą większość ankietowych (tj. 76 osób wskazujących). 19 respondentów słyszało o sukcesach polskich programistów, ale aż 95 chciałoby przyjechać do Małopolski – z czego 63 osoby turystycznie, a 38 biznesowo. Na rozpoznawalność Polski wśród Kazachów i innych narodowości wpływ mają osoby popularne w świecie jak piłkarz Robert Lewandowski, czy Roman Polański a także historyczne uwarunkowania, z diasporą Polaków i ich potomków w Kazachstanie oraz osoby coraz liczniej studiujące w Polsce.

Obecność WPHI w Ałmaty i jego działalność (Klub Polskiego Biznesu, organizowane wydarzenia gospodarcze, możliwość sprawdzenia kontrahenta przed podjęciem współpracy) mogą być na pewno dużym wsparciem dla polskiego biznesu. Zorganizowane we współpracy z  WPHI wydarzenie „Entrepreneurial opportunities of the entities of the food industry of Poland” przyciągnęło 66 uczestników, dzięki czemu było możliwe zaprezentowanie możliwości rozwoju relacji handlowych, ale i inwestycyjnych w Małopolsce.

Rynek kazachstański jest perspektywiczny i chłonny, wymaga jednakże posiadania sprawdzonego miejscowego partnera. W rozmowach podkreślane były  wciąż istniejące korupcjogenne praktyki i specyfika wymiany handlowej charakterystyczna dla krajów azjatyckich (preferencja dla nawiązywania relacji, dłuższe poznawanie się przed rozpoczęciem biznesu). Podkreślić jednak należy, że na rynku kazachstańskim obecne są już polskie kancelarie prawne (np. Chałas i Wspólnicy), które służą pomocą w nawiązywaniu kontaktów z kontrahentami, jak i w przypadku problemów z odzyskiwaniem należności.

Konsekwencją odległości Kazachstanu od Polski oraz z racji powierzchni tego Państwa jest raczej szansa na prowadzenie biznesu dla firm średnich oraz dużych, co jednak nie przekreśla szans na znalezienie niszy dla firm małych lub mikro. W rozmowach podkreślano preferencje dla technologii z Europy (rozumiejąc przez to technologie z Polski), wyższą jakość towarów i usług europejskich, wyższość organizacyjną w dostawach/umowach z kontrahentami z Europy. Ma na to z pewnością wpływ niedawna wizyta Prezydenta Kazachstanu Nursułtana Nazarbajewa w Polsce, jak i zniesienie wiz do Kazachstanu od 1 stycznia 2017r., czy uruchomione od maja 2017r. bezpośrednie połączenie LOT Warszawa-Astana.

Należy mieć jednak na względzie obecną sytuację ekonomiczną kraju (kryzys wynikający z obniżenia cen ropy naftowej – podstawowego składnika wpływów budżetowych Kazachstanu), specyficzny ustrój i związane z nim zagrożenia (przy ewentualnej zmianie władzy).

Generalnie, wybór Kazachstanu na promocję marki Małopolski i firm z jej regionu okazał się być słuszny. Otrzymane propozycje handlowe zostały przekazane małopolskim firmom i będą monitorowane na bieżąco.

CeBiM, 15|03|2017

Bądź na bieżąco i dołącz do nas na Facebook'u! Otrzymuj powiadomienia o aktualnościach i artykułach tematycznych. Poinformujemy Cię o możliwościach zapisu na konferencje i wydarzenia dla przedsiębiorców.

Wystarczy, że klikniesz poniżej: